onsdag 15. august 2012

Hvor ble tiden av?

Det er nok flere med meg som lurer på hvor tiden ble av? Hukommelsen skyller vekk perioder av livet mitt, og plutselig våkner man opp og har fått store unger. Det kan da ikke stemme at guttungen skal se ned på sin mor? eller at jentungen skal tjuvlåne mammas sko? Jada. Hun har lånt skoene mine før, men det var i hensikt av å kle seg ut. Den gangen kunne hun fått begge føttene i en og samme sko. Var ikke det sist sommer???? Nei - det var visst ikke det.

Du skjønner at tiden har tatt deg igjen når du sitter og hører på din sønns fornuftige resonnement over et forholdsvis alvorlig emne. Du blir forvirret når han slår i hjel det ene argumentet ditt etter det andre. Deretter blir du positivt overrasket, og klapper deg selv på skuldra, for han er jo DIN sønn! Du har bare glemt alle de gangene han skjerpet argumentene sine på deg, og tapte. Han har tydelig lagret og lært. Nå finter han deg ut fordi han vet hvilken vei du går - Utspekulert? Nei. Han har jo lært det en plass.

Jentungen har også plukket opp ett og annet fra deg. Både vaner og uvaner. Hvorfor i svarte kan ikke barn gjøre som du sier, ikke som du gjør??? OK! Det er ikke så vanskelig å takle et barns uvaner når de er lik dine egne. Det kunne absolutt vært værre. Du føler deg også gammel når du ser lenestolen holder på å knekke under dere der jentungen kommer krypende opp på fanget ditt som i gamle dager. NEI! Det kan umulig være jeg som er blitt så mye tyngre (jeg vet du tenkte det!!!).

Du forstår at du er gammel når ungene dine spør om hvordan ditt og datt var "da du var ung". Kanskje er det ikke så rart. Disse ungene kan ikke forestille seg en verden der man ikke hadde mobiltelefon, MP3, eller der vår Comandore 64 hadde mye mindre minne enn de aller fleste mobiltelefoner nå til dags. Utviklinga har vært enorm siden "jeg var ung", så jeg vurderer å gi opp å svare: "Jeg er da ung enda".

Selv om jeg ikke synes det er så mange år siden man gikk på ungdomssenteret, vandra rundt i lørvete dongeribukse, silkeskjorte, og så mange juggelsmykker rundt halsen at man knapt kunne gått oppreist for å se ut som Madonna. Hvem i all verden ønsker å se ut som Madonna i dag? Hun burde kanskje også skjønne at hun bør slutte å kle seg som hun gjorde for 25 år siden - da jeg var ung......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar