mandag 21. mai 2012

Jeg modnes!

Nå skal min eldste, håpefulle konfirmeres om noen uker. Mine tanker omkring dette dreier seg mye om: Hvor mange kaker trenger jeg, hvilken farge skal pynten ha, har ungdomshuset ekstra kakespader, hvor skal langveisfarende gjester overnatte, puh! jeg passer bunaden min i år også, osv. Man har lett for å bli hekta i alle de tingene en skal, bør, kan og må når man er mamma.

Men tenk! Jeg har en gutt som snart er voksen, og som skal videre ut i livet etter hvert. Dette kommer nok til å medføre at man må øve seg på å gi mer og mer slipp. Jeg må stole på at jeg har gitt gutten den ballasten han trenger, i forhold til å klare seg selv, men samtidig være voksen nok til å be om hjelp når det blåser som verst. Er det rart man får gråe hår???

En får av og til en følelse av at ungene tar en igjen - for jeg blir jo ikke eldre..... Har nok merket at tiden farger håret grått, og at speilet ikke er så tilgivende lengre. Dersom en ikke skal få lyst til å stikke hodet under puta og ikke stå opp igjen må en skifte fokus. Jeg er blitt moden! Over 39 år har jeg samlet kunnskap, erfaringer og minner som gjør meg sterkere, gladere, mer reflektert og ikke fullt så naiv. Jeg kan høste godene av at jeg ikke dumper ned i alle de samme grøftene, bare for å finne ut at, "her har jeg vært før". Jeg vet mer om hva som gjør meg glad, og kan gjenta oppskriften og legge til variasjoner for gjentatte suksesser.

Moralen er ikke dermed at en skal slutte og se seg selv i speilet, og ni - lese gamle memoarer. Kanskje kan en heller slå seg til ro med at ingen er evig unge, og at de ytre aldringstegnene er bevis på at man har levd. Så kan man vite med seg selv at der er alltid nye grøfter å tryne i, men de er i det minste mer spennende enn de gamle. I tillegg kan man overføre gammel erfaring til nye situasjoner, slik at karriæren som grøftetryner byr på stadig lengre pauser og færre oppdrag. Det betyr at det ikke er så galt å bli moden. En kan faktisk nyte fruktene av den kunnskapen en har samlet når en nærmer seg halvveis.

Dessuten: Hvem vil vel se ut som Barbie når man snart er 40?????

2 kommentarer:

  1. Så flink du er å skrive, Karina! Du bruker mye humor og det liker jeg. Morsomt å lese!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Kathrine. Hyggelig at du liker bloggen min :-)

    SvarSlett