tirsdag 29. mai 2012

Den smale linje

"Kalorier er de små tingene som kryper rundt i maten og får den til å smake godt!" Dette skal visst nok ha kommet fra en barnemunn en gang. Det kan oppleves slik. For oss med noen kilo for mye er dette et evig tilbakevendende problem. Hele året har ukebladene slankekurer og kakeoppskrifter nærmest på annen hver side. Det er ikke så rart, for hvordan skulle de ellers ha noe å skrive om i neste nummer. De håper nok at halvparten av oss faller for kakeoppskriftene, og trenger en slankekur med "garantert virkning" om noen uker når den dårlige samvittigheten dukker opp. De som for tiden er på slankekur vil dessuten, på et eller annet tidspunkt synes de er ferdig å slanke seg, og gå tilbake til kakeoppskriftene i ukebladene de har samlet for å få med seg "de beste slanketipsene".

Dette er en evig runddans! Jeg er en av de som har prøvd det meste. Alt fra ananaskur, dr. Hessels urtekur og øreakupunktur på 80 - tallet, via Camebridge, Slender, Nutrilett og "lett og mett" på 90 - tallet, til Grete Roede (i mange runder) på 2000 - tallet. Sorry Fedon! Dessverre var jeg for ung til hvitvinskuren som gikk som en farsott på 70 - tallet, men har vurdert å re - introdusere denne i ny pakning (nå i papp vin versjon). Kan du tenke deg hvor mye slankeindustrien faktisk har tjent på meg. For ikke å snakke om klesindustrien ettersom jeg har gått ned og opp i vekt, langt fortere enn motene har svinget. Det eneste du kan være sikker på, er at neste gang du har gått ned noen kilo er klærne du har i riktig størrelse helt UT.

Har mer eller mindre gitt opp jakten på den smale linje. Er ferdig med min kariære som jojo slanker. Slanking får meg til å føle meg som Snickers - reklamen som går for tiden, der man oppfører seg som Alexis fra "Dynastiet" når man ikke får den maten man vil ha. Det dukker helt sikkert opp en "sikker vinner" kur for meg også en dag. Frem til da skal jeg være mulig å leve med for dem rundt meg, og faktisk ta livet litt med ro.

4 kommentarer:

  1. Hærlig god beskrivelse Karina :o) Trur mange kan kjenne seg igjen i den der.. ;o) Eg har kommet til den konklusjon at det einaste eg kan være tilbøyelig til å prøve no- det er rett og slett å bevege meg meir - og spise normalt, det trur eg må være ei god oppskrift- og virke den så kan man jo prøve å ta patent på den ;o)

    Bjørghild

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok i bevegelse løysninga ligg. Håper bare været bedres. Har en liten smule "friskluftsallergi", og vegres for å gå ut i ufyselig vær :-)

      Slett
  2. Du er bare super Karina! Og perfekt akkurat som du er! Eller for å sitere drømmemannen i Bridget Jones; I love you just the way you are!
    Ta vare på helsa og ditt gode humør!
    Varm klem fra meg <3

    SvarSlett
  3. Elin! Etter bloggen din i dag kan jeg kanskje melde meg inn i "Elins bilturnerforening". Da beholder jeg i alle fall smidigheten. Tenker nok synet ville vært godt for humøret også.
    Stor klem
    Karina

    SvarSlett