søndag 22. juli 2012

Om å glede seg over de små ting...

Vi gleder oss gjerne over ting vi skal gjøre i framtia. Vi har venta på ferie. Noen har vært så heldig at de har venta på skattepengene. Barn venter på at de skal bli store, slik at de kan få bestemme mer. Når man er blitt voksen gjør man det man kan for å bekjempe tiden. Det er bra å ha slike langsiktige mål å glede seg til. Men noen ganger lar vi livet seile forbi oss, mens vi venter og skrur opp forventningene til noe stort. Det kan faktisk hende at du hadde regna feil, og skatteoppgjøret kom med et minustegn forran......

Jeg har ei venninne på facebook som stadig setter livet mitt i perspektiv. Hver dag forteller hun om ting hun er glad og takknemlig for. Hun setter ord ting jeg tenker akkurat der og da, når jeg opplever dem. Dessverre blir det ofte et flyktig minne. Dersom man daglig satte seg ned og tenkte over hva denne dagen har gitt deg av minner, opplevelser og kunnskap. Dersom man setter ord på det, og faktisk sier til seg selv: "Dette kan jeg være takknemlig for," tror jeg faktisk at man helt automatisk vil bli et mer positivt menneske. Jeg, og mange med meg, er raske til å klage over ting som ikke går som ønsket, men alt for sein til å si at "dette har vært bra i dag!"

Uttrykket, "count your blesseings", har mye for seg. Dette gjelder ikke bare i tider der man har det tøft. Tusen takk til facebook - vennen min som daglig minner meg om at jeg også har mye å være takknemlig for.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar