torsdag 12. juli 2012

Lønningsdag

Skal tro hvor mange som egentlig har gledet seg til denne dagen. I alle fall gjelder nok det alle i offentlig sektor. Da skjønner du hva jeg mener: Lønningsdag! Denne korte lykken hver måned der lønna lander på konto. Dessverre er det vel ofte slik at lønna mi gjør en "touch and go" manøver, som flygerne kaller det. Den er så vidt nedom for så å raskt fly sin vei i det du har vært innom nettbanken. Om sommeren orker den ikke en gang å slå ut hjulene før den er borte igjen.

Vi får tviholde oss til idealistenes tankegang om at penger ikke er alt her i verden. det er mye man kan gjøre uten penger. Man kan gå en tur, plukke blomster, se på sommerfugler....... Flere forslag mottas med takk! Dessverre er det ikke langt man kommer seg uten penger. Forstå meg rett: Jeg vil IKKE tilbake til naturalhusholdning, og har grå fingre; så jeg kan ikke dyrke min egen potet i hagen.

Relativt sett har man ingen ting å klage over. En har selv påtatt seg en rekke utgifter, mer og mindre nødvendige. Man klarer seg alltid til neste lønn, og noe skal man da ha å klage over. Etter å ha vært andre steder, og når man følger med i media på hvordan andre har det, gjør det kanskje ikke noe at det blir "striskjorta og havrelefsa" innimellom, i en hverdag der det meste dreier seg om hva en skal anskaffe, eller hvilke opplevelser en kan kjøpe seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar