lørdag 23. juni 2012

Mygg og søvn i midnattsol

I dag er sola på det høyeste, og mygga må virkelig ha "hatt seg" de siste dagene. Den er så intens at jeg tror den må ha både ADHD og torettes. Har knapt følt seg så omsvermet i hele mitt liv (beklager kjære...). I dag slipper de som skal ut å grille pølse slipper både boblejakke og polvotter. Nå har de fleste hatt så mange timer med sol at de har glemt snøkovet i slutten av mai. Rundt på de mange nes tennes bål med møbler, panel og annet man må betale i dyre dommer for å kvitte seg med på lovlig vis. I fare for kreosot, brom og kvikksølv er de fleste foreldre så omtenksomme at de tenner et lite pølsbål ved siden av det store bålet.

Selv har jeg i dag oppdaget at jeg har et kleskap fullt av "ingen ting å ha på meg". Med hodet inni og ræva utenfor klesskapet har jeg kavet rundt på leting etter lettere bekledning enn termodress og stillongs. Stillongsen var forøvrig deilig å ha på torsdag da trivelige sjeler på jobb hadde tatt initiativ til at kollegiet skule få prøve seg på lerdueskyting. Den kan være grei å ha en annen dag.... En dag skal jeg få tak i den onde feen som krymper klærne mine, og endrer på snitt og farger mens skapdøra er lukket.

Kanskje får jentungen sove i kveld, til tross for at det er midtsommernatt. Den er ikke hverken mørkere eller lysere enn andre sommernetter her i nord. Hun er litt for ung til å danse rundt i sommernatta, selv om hun insisterer på at: "Mamma eg e ikkje trøtt!" Hun har fått seg ny madrass i dag. Denne madrassen var, i følge selgeren, helt fantastisk, og han kunne nærmest garantere skjønnhetssøvnen til jenta. Slik som han skrøt må jammen jentungen bli smellvakker. Prisen var også vakker - i alle fall solid.... Om jentungen sover godt var prisen nok til å gi mor søvnløse netter.

Da skal vi forsøke å sova bort sumarnatta som prinsessa på erta, mens mygga og de andre rangler seg gjennom midtsommernatta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar