torsdag 6. september 2012

"Your home is where your heart is"

En eller annen vis person har en gang sagt, på engelsk, at : "Home is where your heart is." Jeg har mange ganger prøvd å forklare dette, både for meg selv og andre. Etter utsagn som: "Hvordan i all verden kan du trives der oppe i furuskogen, du som kommer fra kysten?" Eller: "Føler du ikke at skogen holder på å kvele deg?"

Jeg har aldri forstått disse som er så stedbundet. Selvfølgelig er jeg glad i havet, og det er knapt noe som er så vakkert som havet når det smyger seg langs båtripa en sommerkveld, eller når det buldrer og fråder midtvinters. Dette er likevel bare enkeltstående opplevelser. Dessuten er det ikke lengre enn en halv times kjøring, så kan jeg se så mye hav jeg bare orker, både sommerstid og midtvinters.

På den andre siden har jeg da annet å fylle dagene med enn å sitte å glo på en furulegg! Jeg skulle faktisk ønske jeg hadde litt mer tid til akkurat denne "furulegg-tittinga" innimellom. Kanskje jeg skal ta dette litt mer seriøst når jeg en gang blir pensjonist. Hverdagene er fulle av alle mulige, mer og mindre givende, aktiviteter. Så lenge man har barn, mann, venner, hobbyer og jobb, er det knapt så man får døgnet til å rekke ihop. Dersom noen har et par timer ekstra i døgnet å selge meg; ta gjerne kontakt!

Å høre hjemme kan være så mangt. Jeg vil si det er å være omringet av de du er glad i, uansett hvor det er. Det innebærer å ha en følelse av å komme hjem til sitt eget rot, og kunne være seg selv med de vaner og uvaner man har. Det er å ha en base, der man kan slappe av mellom slagene. Der en har en viss påvirkning på hva som skjer, og når det skjer.

Hjemme for meg er der jeg føler meg trygg, og der jeg kan hente energi. I dagens motoriserte samfunn er det da ingen problemer med å oppsøke, nyte, og lagre steder en synes er vakre. Kanhende blir jeg til og med rik en gang, og kan få meg et lite krypinn i ei fjære et eller annet sted. Pr. i dag er hjemmet mitt der hjertet mitt er, og sammen med de jeg setter aller mest pris på.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar