onsdag 19. september 2012

Lærarenerrar

Ein lærar - lærararen - lærararar - lærarararane - lærarnerrar!

Det er ikke bare, bare å skulle lære elevene nynorsk grammatikk.... For det første er mange av dem ikke særlig motiverte. I tillegg kan det ikke være helt greit for de som fra før holder på med bokmål, engelsk, samt fransk eller spansk. Nynorsk oppleves for mange som spesielt komplisert, fordi det på mange måter er likt bokmål, på andre måter minner det om dialekten deres, og til sist har det sine egen, spesielle vendinger, både i uttrykk og grammatikk.

Det finnes mye god litteratur på nynorsk, samtidig som det finnes lite, tilgjengelig, informasjon. Det er vanskeligere å skrive en faktatekst på nynorsk, fordi du først må finne informasjon, som oftest er på bokmål, for så å sete han om til nynorsk. Dobbelt arbeid - dobbel læring? Derom strides de lærde.

Nå har jeg sittet og rettet hefter med nynorske substantiv. Tror elevene synes jeg er ei skikkelig kjærring. OBS! ord på -ing er unntak fra bøyningsregelen for hokjønn, og bøyes som hankjønn, MEN bare i flertall. Selv dronn-ing-a slipper ikke unna unntakene...... Etter tjue hefter er man rimelig surrete i hodet. Jeg er glad det er substantiv og ikke verb. Da tror jeg at jeg på dette tidspunktet er ferdig med å rette - retter - rattet - har rottet ferdig.

Neste veke er det fleire moglegheiter til å bli betre kjend med det norske sidemålet, men neppe i bloggen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar