onsdag 26. desember 2012

Romjulsdrøm

Julen har nå satt seg, på alle vis. Jeg har klart å snu døgnet fullstendig. Dette var ikke vanskelig i det hele tatt, da jeg egentlig er et notorisk B - menneske. Dessuten er det ufattelig menge gamle, halvdårlige filmen en plutselig har tid til å se utover natta i romjula. Det er dessuten ufattelig deilig å våkne klokka sju om morran, og kunne snu rompa til vekkerklokka og vite at du kan stå opp akkurat når det måtte passe deg.

I julen har jeg lagt alle gode forsetter om kosthold på hylla. Dette tenker jeg nok vil vises på vekta. Har egentlig ikke dårlig samvittighet siden jeg har vært flink siden i juli. Første januar tar man seg i nakken igjen, og tramper i vei med alle de gamle og de nye nyttårsforsettene. I mellomtiden koser jeg meg med alt det jeg forbinder med jul. Det skal visst nok være sunt å kose seg og....

Nå har vi fått prøvd alle julegavene, og skal lørdag stå i bytte - kø med noe. Andre ting er i full bruk. Det var faktisk deilig å ha en støvsuger som man ikke trenger å sikte på støvet med, for å få fanget det. Den var til og med så kraftig at utblåsingen av varm luft minnet om vindkanonene i 80 - og 90 - tallets musikkvideoer. midt i blinken for syngende husmødre som slår av en trall for å få husarbeidet til å gå raskere. Gubben har fått beskjed om å ikke tilkalle noen fra psykiatrien dersom jeg bøyer meg over støvsugeren og synger "fängad av en stormvind".

Mellom slagene (eller slägerne) kan man reflektere litt over året som har gått, og tenke litt på veien videre mot et nytt år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar